Klasseregler

Når du skal arbejde med klassens trivsel, kan det være en god idé at tale med eleverne om, hvordan de synes en god klasse er.

Inddel eleverne i små grupper og lad dem lave en brainstorm. Du kan hjælpe med at spore dem ind på emnet, ved at spørge dem, hvordan de gerne vil modtages om morgenen, når de kommer i skole? Hvad de gerne vil have klassekammeraterne gør, hvis de er kede af det eller sure? Hvordan timerne kan blive bedre? Hvordan fællesskabet i klassen kan blive bedre? Husk at reglerne skal formuleres positivt, så man får lyst til at efterleve dem. Det er ikke særlig motiverende at træde ind i et rum, hvor der er en masse regler for alt det, man ikke må.

Når eleverne har brainstormet, deler de deres forslag med hinanden i klassen. Her må hver gruppe stjæle gode idéer og videreudvikle på de andres. Når denne runde er færdig, har eleverne fået flere forslag, og de har fået en del forslag, som de har til fælles.

Nu skal eleverne gruppevis udvælge de 5 bedste ideer og disse samles på tavlen.

Til sidst skal du gerne ende med omkring 10 positive retningslinjer for den gode klasse. Diskuter, argumenter, omformer og slå gerne reglersammen. I kan evt. lave en afstemning, hvis ikke I kan blive helt enige om reglerne.

Til sidst underskriver eleverne de fælles regler og de hænges op synlig i klassen. Brug klassereglerne, når der er behov for dem og husk hinanden på de regler I har lavet sammen.