Halvdelen af undervisningstiden bliver tilrettelagt med gruppearbejde. Men ved vi, hvad der virker? Hvordan arbejder eleverne sammen? Og hvordan får vi skabt det gode gruppearbejde?

Gruppearbejde i grundskolen

DET GODE GRUPPEARBEJDE er en grundbog, som giver lærere teoretiske og konkrete værktøjer til at styrke og lykkes med gruppearbejdet i grundskolen. Mange elever og lærere oplever, at gruppearbejde til tider kan være konfliktfyldt, udfordrende og spild af tid.

Konkrete redskaber

Det rejser et væld af spørgsmål: Lægger opgaven op til samarbejde” Er den godt beskrevet” Ved eleverne overhovedet, hvordan de skal samarbejde” Fungerer det” Og hvad gør eleverne, hvis det ikke fungerer? Hvordan støtter man den gode proces som lærer? Bogen giver praksisnære svar på disse spørgsmål – og mange konkrete redskaber til både planlægning og undervisning.

Problembaseret læring

DET GODE GRUPPEARBEJDE tager udgangspunkt i problembaseret læring, hvor eleverne arbejder med autentiske problemstillinger, og der er fokus på proces, samarbejde, kildekritik og på at arbejde undersøgende og bruge it på en meningsfuld måde.

Bogen kan bestilles her

Det gode gruppearbejde